2017. július 27., csütörtök

Ha én zseni lennék...

Nem szeretném elvitatni senki kenyerét. 
A festészet meglehetősen régóta iparszerű tevékenység. Kezdetben ki keltet szolgálnia  vallási igényeket, olyankor amikor  katedrálisok hozták  adott korszak csúcsteljesítményét építészetileg,  lehetetlen szögek és perspektívák ellenére lenyűgöző vizuális hatásokkal kellett festőzseniknek operálni.
Aztán  nemesi udvartartások luxusigényeit szolgálták ki, a polgárság megjelenésével, pedig tehetősebb rétegeket. 
Ma  posztmodern galériák, kiállítási terek havonta váltják vizuális repertoárjukat,   piac és art-ipar  preferenciái pedig csábítást jelentenek a képalkotás eredeti feladatához képest. 
Ezen a ponton azután, joggal hangzik fel fejünkben  több-szólam, mert populáris filmek látványterveire éppen úgy szükség van, mint reklám ötletekre,  bekeretezett vászon pedig, valami önmagát túlélt, speciális részterületre látszik visszaszorulni...
Mindez az evidencia, azért jutott eszembe, mert nem egyszer szembesültem azzal, hogy a speciális részterület bemutatóin, valamilyen formában szóvá-teszik, hogy ne a művész, hanem  művészet történész mondjon  festményekről okosat.
Tetszik érteni! A művész nem autentikus!
A művészettörténész nem fest, a festő meg nem beszél... Egyszerű munkamegosztás. (Eltérő tekintély szerkezet.)
- A festő nem ér rá agyalni.-mondta egyik szakmabeli ismerősöm.- Festő  festéssel van elfoglalva.
Hát legyen.
Szeretnék zseniális képeket festeni,  mai korszakról. 
Titokzatos képeket festenék, amiben  szemlélőt elvezetem  képi elemek élményének perifériájáig, ahonnan vagy visszafordul, vagy  ábrázolt mélyére néz, és feldereng előtte  fenomén, az asszociatív komplexitás játékmintázata, a folyton módosuló igazság, a létezés élő, létre való tekintete... 
Gyanítom, ha elérném ezt a szintet,  ennek a szintnek megfelelő művészettörténészt kellene beszereznem...
Ha meg sémákat követek,  lényeget keresek, nem fenomént, akkor meg úgy is mindegy... 
Legalább elhiszem, van aki megmondja, -mert hat évig ezt tanulta,- érti amit csináltam... El tudja helyezni, be tudja korszakolni, odavágó idézeteket tud kiemelni és mondani... 
Mert akkor így, én nem értem, -de, ha nem értem, nem is tudom, - hogy itt van, létezik egyáltalán, bármiféle probléma....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése